MONITASOISEN
STRATEGIAN
RAKENTAMINEN yhdessä yritysverkoston kanssa:
Tampereen kauppakamari
Osaamo on toiminut Tampereen kauppakamarin kumppanina vuodesta 2011 lähtien, toimien uusien konseptien ja toimintamallien rakentajana sekä strategian sparraajana eri rooleissa. Käynnissä oleva strategiakausi starttasi syksyllä 2019 osallistamalla kaikki valiokunnat ja niissä toimivat 300 luottamushenkilöä tulevaisuustyöskentelyyn, jonka pohjalta rakennettiin Tampereen kauppakamarin uusi suunta ja uudet tavoitteet. Koronavuosi 2020 haastoi yli 2000 jäsentä kattavan yritysverkoston toteuttamaan uutta strategiaa välittömästi ja muuttamaan omaa toimintamallia lähes täysin digitaaliseksi ja ja reagointimallia ketterämmäksi kuin koskaan aiemmin. Osaamon rooli strategiatyössä oli strategiatyyön liidauksen, yritysverkoston osallistamisen ja tulevaisuuskarttojen rakentamisen lisäksi strategian toteutuksessa vaadittavien uusien toimintamallien fasilitointi sekä strategian visualisointi yhdessä Anniina Salmisen kanssa.
Lue lisää Tampereen kauppakamarin strategiatyöstä täältä.
AV-TOIMIALAN YRITYSTEN JA HALLINNON VÄLISEN DIALOGIN FASLITITOINTI ja uuden, ketterän toimintamallin konseptointi
kasvusopimus
Kotimainen audiovisuaalinen ala kasvaa ja kehittyy liiketoimintaympäristön muuttuessa nopeasti. Alan arvoketjut ovat isossa muutoksessa. Alaan liittyvän kasvupotentiaalin vuoksi opetus- ja kulttuuriministeriö sekä työ- ja elinkeinoministeriö halusivat tiivistää yhteistyötään ja tukea alan kasvua rakentamalla alalle Suomen ensimmäisen Kasvusopimuksen.
Kasvusopimus on uudenlainen dialogi- ja yhteistyömalli julkisen sektorin ja elinkeinoelämän välillä, jossa otetaan huomioon kokonaisvaltaisesti toimialan eri ulottuvuudet.Toimimme fasilitaattorina ja Kasvusopimuksen toimintamalli rakentajana. AV-alan kasvusopimuksessa julkinen sektori ja audiovisuaalisen alan toimijat määrittelivät yhdessä alan tulevaisuuden kasvu- ja kehitystavoitteet ja tulevaisuuden liiketoimintamahdollisuudet. Lisäksi rakennettiin ehdotus niistä käytännön toimista, joilla julkinen sektori voi konkreettisesti tukea alan yrityksiä kasvussa ja alankehityksessä. Kasvusopimuksessa ehdotettu kolmiosainen käytännön toimintamalli perustuu Osaamon omaan triple loop-malliin, jonka avulle olemme fasilitoineet satojen yritysten strategiaprosessien eri vaiheita. Osallistimme kuusi kuukautta kestäneet prosessin eri vaiheisiin satoja Av-alan yrityksiä.
Kasvusopimuksen tavoitteena on käytännön toimin tukea alan yritysten kehittymistä, kasvua ja kansainvälistymistä. AV-alan sopimus toimii raamina ja tienviitoittajana myös muiden alojen kasvusopimuksille.
Lue lisää kasvusopimuksesta täältä.
UUDEN PALVELU-IDEAN TESTAUS POTENTIAALISILLA ASIAKKAILLA
Talenom
Tilitoimistopalveluita tarjoava Talenom halusi selvittää asiakkaittensa toiveita ja tarpeita yhden liiketoiminta-alueensa uusiin palveluihin liittyen. Osaamo toteutti asiakasymmärryksen kartuttamiseksi yhteistyössä Connection Housen kanssa asiakastutkimuksen, johon sisältyi asiakakaskentän strateginen segmentointi, sadan yrityksen kontaktointi puhelimitse, laadullisen aineiston analyysi sekä visuaalisesti kiteytetty raportti asiakkaalle.
”Projektille asettamamme tavoitteet täyttyivät hyvin. Asiakkailta saadut vastaukset ja Osaamon kokemukseen perustuva analyysi ja huomiot myötäilivät ennakko-odotuksiamme eli saimme tutkimuksella vahvistusta omille ajatuksillemme sekä opimme paljon uutta potentiaalisten asiakkaiden tarpeista ja ongelmista” kertoo Talenomin rahoituspalveluista vastaava Eero Kallio.
LISÄÄ ASIAKASYMMÄRRYSTÄ NYKYISISTÄ JA UUSISTA ASIAKAS-SEGMENTEISTÄ
MAGIC CLOUD
Kotimaista pilvipalvelua tarjoava Magic Cloud halusi ymmärtää paremmin sekä nykyisiä että potentiaalisia asiakkaita sekä pohtia, millä tavalla yritys erottautuu ja kommunikoi eri asiakassegmenttien kanssa. Ohjelmistoalalla kilpailu on kovaa, joten tutkimuksessa selvitettiin myös mielikuvaa yrityksestä, alan kilpailutilannetta ja asiakkaiden ostokäyttäytymistä. Projektin lopputuloksena haluttiin syventää asiakasymmärrystä niin strategian, myynnin kuin markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa.
”Projektin aikana käytiin hyvää dialogia sekä nykyisistä että potentiaalisista asiakassegmenteistä sekä siitä, millä tavalla palveluistamme kerrotaan eri asiakasryhmille. Haastattelut toteutettiin ketteräsi ja tulokset sekä vahvistivat ennakkokäsityksiämme että tarjosivat uusia näkökulmia. Saimme hyvän kuvan siitä, miten asiakkaamme näkevät toimintakenttämme, millaisiin tarpeisiin palveluita ostetaan ja millä tavalla erilaiset asiakkaat tekevät päätöksiä. Projektin lopputulokset tarjoavat myös paljon konkreettista sisältöä jota sekä markkinointi- että myyntiosastomme voivat hyödyntää omassa päivittäisessä työssään” kertoo Magic Cloudin markkinoinnista vastaava Mari Asmala.
tulevaisuuDEN PELIKENTÄN HAHMOTTAMISTA ja asiakastutkimuksia MM:
Tapahtumateollisuus ry
Tapahtuma-alan osaamistarveselvitysFIGBC - Finnish Green Building Council
Asiakastutkimus ja jäsenprofilointi strategian ja palvelukehityksen tueksiBusiness Finland
Av-alan vientimatkojen uudelleenmuotoilu yhdessä alan toimijoiden kanssaTampereen vuokratalosäätiö VTS
Tulevaisuustyön ja strategiapäivien fasilitointiTampereen Messut Oy / Alihankintamessut
KävijätutkimusSuomen kuljetus ja logistiikka ry SKAL
Jäsentutkimus ja strategiasparrausPOP Kotikauppa
Strategiatyöpajan fasilitointiPirkanmaan yrittäjät
Webinaarisarja yrittäjilleUhana Design
PalvelumuotoiluAuto-Kolsoppi
AsiakastutkimusFigure Taloushallinto
Asiakasktutkimus
STRATEGIAN FASILITOINTIA JA UUDEN
LIIKETOIMINNAN RAKENTAMISTA mm:
Simucube/ Granit Devices Oy
Maailman paras eSim Racing-kokemus, omistajastrategian fasilitointi ja strategian rakentaminen yhdessä henkilöstön kanssaTapahtumateollisuus ry
Tulevaisuustyön fasilitointiTampereen kauppakamarin tulevaisuusryhmä
Alueellisen tulevaisuus- ja tilannekuvan rakentamisen fasilitointiFinnProfiles Oy
Omistajastrategia ja uusi strateginen toimintamalli tiiviste- ja eristeratkaisuvalmistajalleNIS - Nordic Interim Services Oy
Talouspalvelualan uuden haastajan strateigan rakentaminen yhdessä koko henkilöstön kanssaAsensiot Oy
Strategian fasilitointi pyörivien laitteiden rotaatiodataa hyödyntävälle start upilleHetitec Oy
Viestinnän ja strategian fasilitointia maailman nopeimmalle valimolleLehtovuori Oy
Strategian fasilitointi johtavalle kaupunkikalusteiden ja pintajätevalmistajien toimittajallePirkanmaan Jätehuolto
Strategiauudistus ja strategian visualisointiGreenHeat / Pirkanmaan Porakaivo
Kokonaisvaltainen liiketoiminnan ja palveluiden kehittäminen kaivonporausalan yritykselleFortum Oyj/ eSite
Sisäisen start upin myyntistrategian, investori pitch decking ja palveluprosessin fasilitointiTrafiikki-museot
Strategiaprosessin fasilitointi liikenne- ja viestintäalan museoiden yhteenliittymälleHaarla Oy
Strategian fasilitointi tekniselle tukkurilleJA-Tenhunen Oy/ Oppla
Palvelumuotoilu ja uuden palvelun konseptointi jalkinetarvikkeiden maahantuojalleTAMK - Tampereen korkeakouluyhteisö
Liiiketoimintayksikön strategian fasilitointiPasaati Oy
Strategian fasilitointi ja palvelumuotoilu projektihallinnan spesialisteille